Història

Camí de Cal Bitxuelo

El camí de Cal Bitxuelo es va construir durant la dècada de 1920 per encàrrec de la família Bertrand i Serra, malgrat que ja existia el camí de Cal Bitxuelo Vell. Amb la reorganització del terreny de l’albufera i sobretot pel desguàs de l’aigua, aquest camí es situava entre mig...

Habitatges del carrer Prat 7-13

Els habitatges del carrer Prat núm. 7 al 13 van ser edificats el 1929. Aquest conjunt de quatre cases de planta baixa i coberta a dos vessants amb un fris important de rajola del tipus valencià formen part de l'arquitectura per a la classe jornalera i agrícola. A més, les...

Ca l’Alaio

Ca l’Alaio era un mas construït el 1700 per la família Rigual Alaio, essent una de les masies més grans del terme del Prat. Destacava la inscripció fent referència al seu propietari i a una reforma de 1776, i sobretot per la presència davant de la casa de 3 palmeres...

Camí de Cal Maginet

El camí de Cal Maginet del Prat està relacionat directament amb el terme de Sant Boi. En aquest terme havia un camí anomenat del Pas del Maginet que s'encaminava cap a l'Albufera i es podia anar al camp de l'Aviació i al Remolar. La instal·lació del polígon Mas Blau va...

Cal Monés, un patrimoni en perill?

La masia de Cal Monés, també coneguda com a Cal Marc, correspon a una edificació possiblement del segle XV, a partir de les restes d’uns habitatges existents, adossats a la masia. Es troba a la carretera de València molt prop del barri de Sant Cosme, destacant de la façana una...

Cal Xirivit o cal Quintana abans de Sant Cosme

Durant el segle XIX molts propietaris barcelonins van aprofitar el terrenys del Prat per a la construcció d'habitatges. Un cas va ser Cal Xirivit o Cal Quintana, que tenia una gran torre per als propietaris amb una edificació adossada més petita per als masovers. El 1968 per la construcció del...

Socors mutus al Prat

Des d’inicis del segle XVI al Prat es documenta la unió de treballadors de la classe jornalera i artesans creant diverses associacions i cooperatives. Més recurrent seria al llarg del segle XIX quan es creà la primera germandat de socors mutus sota l’advocació de Sant Antoni Abat formada per treballadors,...

Camí de Cal Natrus

El camí de Cal Natrus fa referència a un antic camí del segle XIX, que des del camí de Cal Casanovas sortia un trencall passant per Cal Cisquet Natrus i arribava fins al camí de Cal Gravat. Justament on actualment hi ha l’edificació de Cal Xagó, al sud del barri...

Cal Pau Pi, un futur sentenciat

La masia de Cal Pau Pi va ser edificada el 1840, quan el Prat contava amb 300 cases entre el nucli i les disgregades pel municipi. Aquesta masia, també coneguda com a Cal Guiri, es va edificar en les propietats que tenien les monges magdalenes, a prop de l’actual barri...

POBLADO INDIO COMANSI

Quizá todavía influenciado por las películas del Oeste que emitían en televisión los sábado por la tarde, de niño siempre me gustaba jugar en el suelo, recuerdo bien mi pequeño ejército de indios americanos escabulléndose del 7º de caballería entre la cesta de la compra y el tambor de detergente...

EL PRAT OCULT

El projecte del Prat ocult neix amb la intenció d'apropar el coneixement de la història del Prat a la ciutadania. Elprojecte inclou diversos itineraris, guiats amb monitors, que expliquen diferents aspectes de la nostra història. Cada itinerari tracta de manera monogràfica una temàtica concreta i, tots junts, ens ofereixen una...

La pèrdua de Cal Costelleta Petit

Un dels exemples de la riquesa cultural al Prat és les seves masies. Amb una estadística demolidora, ja que unes 25 masies han estat enderrocades els últims 23 anys, l’última ha estat Cal Costelleta Petit. Destruïda aquest passat dilluns, afectada pel projecte de l’Eixample Sud, també era coneguda com a...

Bagatges al Prat

El dret de bagatges era un servei de transport que exigia l’Estat espanyol als propietaris d’animals de càrrega, de carros o d'estables per tal de transportar mercaderies o persones de l’exèrcit. En moments puntuals de la història pratenca serà una obligació, sobretot durant la segona meitat del segle XVIII i...

Camí de Can Miquel d’en Quico

El camí de Can Miquel d’en Quico correspon a un vial de servitud que des de la carretera de l’Aviació anava en direcció a la masia del mateix nom. Històricament, va ser durant la dècada de 1920 i fins a 1950 quan aquest camí s’utilitzaria com a tal. Malgrat l’enderroc...

Cal Molas

Fotografia facilitada per Francesc Pugès EsteveLes desamortitzacions al llarg del segle XVIII al Prat va provocar que l’Albufera canviés de mans dels antics propietaris. A les possessions de la família Barata de Cadafalch, provinents de Terrassa, van construir Cal Molas, aprofitant la proximitat del camí de Cal Gravat i les...